Kriser

Skilsmisse, et dødsfald , en uventet fyring.

At komme i krise er voldsomt. Fra den ene dag til den anden er virkeligheden ikke den samme mere. Dagen bliver meningsløs, tidsfornemmelsen og appetitten forsvinder, tankerne kører i negativt spiral.

Det kan forekomme uoverskueligt blot at forestille sig, at livet nogensinde kan vende tilbage til noget, der er værd at leve for.

Kriser skal der tages hånd om. Først og fremmest handler det om, at man accepterer, at man er hvor man er; altså at man har det så dårligt, som man har det. Jo mere man forsøger at skubbe ubehaget fra sig – jo mere vil det vokse.

 

Kriser består oftest af 4 faser:

  1. Første fase er chokfasen. Du kan ikke helt forstå det der er sket og du er forvirret og bange og føler ubehag i kroppen.
  2. Den anden fase er reaktionsfasen, hvor det er gået op for dig hvad der er sket og du er præget af vrede, sorg, ulykkelighed, fortvivlelse, du kan reagere voldsomt.
  3. Den tredje fase er bearbejdningsfasen, hvor du begynder at kunne se på det, der er sket og tænke mere nøgternt og nuanceret på hændelsen.
  4. Den sidste og fjerde faser er nyorienteringsfasen, hvor du begynder for alvor at se fremad og hvor et nyt liv skal iværksættes.

Det er meget forskelligt hvor længe det tager den enkelte at komme igennem faserne; det kan være fra måneder til flere år.

 

Jeg kan hjælpe dig igennem forløbet med den rummelighed, tryghed og støtte og ikke mindst værktøjer til selvhjælp.

Du er velkommen til at ringe.

Tager gerne en uforpligtende snak med dig.